"טרש" - קבוצת מטיילים מטיבי לכת

"טרש" היא קבוצה התנדבותית של מטיילים מיטיבי לכת מאיזור ירושלים ללא כל התאגדות רשמית. הטיולים הם ללא ביטוח אישי. יש רק ביטוח צד ג'. האחריות לביטוח אישי חלה על כל מטייל בעצמו. הצטרפות לטיול נעשית בידיעה כי מדובר בקבוצה לא מוסדרת של מטיילים מטיבי לכת, המטיילים לעתים באזורים קשים ובשבילים לא מוסדרים והובלת הטיולים נעשית בחלקה על ידי מתנדבים אשר אינם מדריכים מוסמכים ללא הכשרה מיוחדת לכך. הטיולים נערכים בימי סוף השבוע חלקם בני יום אחד בשבת וחלקם בני יומיים בשישי שבת.
מטייל חדש או אורח צריך לקבל אישור הועד להצטרף. יצירת קשר בדוא"ל
efiw@netvision.net.il

יום ראשון, 14 בפברואר 2010

סיכום טיול: 12-13/2/2010- מערב מכתש רמון Hike in west Machtesh Ramon -

יום ו' 12/2/2010: נחל שקדים, נחל אליצור, נחל אליאב, מצפור ערוד, מצפור קרני רמון  אנדרטה לזכר המעבורת קולומביה.
Fri. 12 Feb 2010: Nahal Shkedim, Nahal Elizur, Nahal Eliav, Arod viewpoint, Karnei Ramon viewpoint - Space shuttle Colombia memorial
קישור למפת המסלול Link to trekk map
קישור לפרופיל גבהים Link to altitude profile (באדיבותה של סוזן)
יצאנו מצומת בורות לוץ במורד נחל שקדים. הכל ספוג במים מהגשמים והשטפונות האחרונים. בדרך שני גבים מלאים ופריחות של צבעוני ססגוני, שמשון השלחופיות, מקור חסידה שעיר, רותם המדבר, מוריקנדיה מבריקה, קרקש צהוב. במורד הנחל הוא מתרחב לעמק ירוק עם מספר שקדיות בשיא הפריחה. ריחם של הרתמים והשקדיות נישא באויר.

שקד פורח בנחל שקדים Almond tree in blossom
From Teresh Shkdim Elizur Eliav Kabir 12 13 Feb 2010

בעמק שרידים רבים של חקלאות עתיקה: שרידי מבנים, סכרים וגדרות. עלינו מהעמק מזרחה לאוכף היורד לנחל לוץ מול פתחת נחל אליצור. ישבנו מעט בצל האלה האטלנטית הענקית בפתחת נחל אליצור.

האלה האטלנטית בפתחת נחל אליצור  Atlantic Pistachio in Nahal Elizur

במעלה נחל אליצור מספר אלות אטלנטיות מרשימות. עלינו מהנחל לאוכף שבין שתי נקודות הגובה 987 הצופה על נחל אליאב מצפון. מן האוכף מראה מרשים של הר רמון מצפון

תצפית על נחל אליאב והר רמון (בקו האופק משמאל) לכיוון צפון מאוכף נ"ג 987.
View to north from saddle between Nahal Elizur and Eliav (Mt Ramon is on the left)
From Teresh Shkdim Elizur Eliav Kabir 12 13 Feb 2010

, הר לוץ מדרום וראש מעלה לוץ מדרום מזרח. באוכף מצאנו צבעוני מדבר בודד פורח.

צבעוני המדבר Desert Tulip

הלכנו באוכף מזרחה עד לסלע ענק עם מספר מטמורות. ירדנו מהאוכף צפונה לנחל אליאב. בנחל מספר אלות אטלנטיות גדולות, רתמים, שקדיות פורחות, שיחי קרקש צהוב. עלינו בנחל צפונה ושברנו לכיוון מצפור מעלה ערוד. משם עלינו לשביל האדום של קרני רמון למצפור החדש שנחנך לפני כשבועיים לזכר האסטרונאוטים של הקולומביה ובתוכם אילן רמון. יצאנו משם לכביש 171.

מצפור קרני רמון, לזכר האסטרונאוטים של הקולומביה.
Space Shuttle Colombia Astronauts Memorial in Karnei Ramon
From Teresh Shkdim Elizur Eliav Kabir 12 13 Feb 2010

יום שבת, 13/2/2010: נחל דרבן, נ"ג 932, נחל כביר, נחל ניצנה, בור חמת.
Sat. 13 Feb 2010: Nahal Dorban, peak 932, Nahal Kabir, Nahal Nitzana, Hemet cistern
קישור למפת מסלול Link to trekk map
קישור לפרופיל גבהים Link to altitude profile  (באדיבותה של סוזן)
התחלנו ליד אבן ק"מ 12 של כביש 171. ירדנו צפונה בערוץ ללא שם המתחבר לדרך הגיפים האדומה היורדת לנחל דרבן. בערוץ צמחיה רבה ומטמורות רבות בצידיו. מדרך הג'יפים עלינו מערבה לאוכף שמעברו מצאנו מאגורת מים ענקית עם מערכת איסןף מים מרשימה. חזרנו לדרך האדומה, חצינו את נחל דרבן ועלינו הישר לנ"ג 932 לתצפית על האזור. המשכנו צפונה לתחילתו של נחל כביר. הנחל המתון בתחילתו הולך ומתחתר עם הירידה בו. בדרך עקבות רבות של פראים (ערוד), צבוע וצמחיה רבה: צבעוני ססגוני, קרקש צהוב, רותם, אלות אטלנטיות, שלהביות, עלים של ריבס המדבר ועוד.

במורד נחל כביר  Descending Nahal Kabir
From Teresh Shkdim Elizur Eliav Kabir 12 13 Feb 2010

במורד הנחל גבי מים רבים מלאים על גדותיהם במים טריים. טבלנו להנאתנו מספר פעמים בכמה מהם.

רחצה בגבי נחל כביר  Dipping in Nahal Kabir waterholes

באחד המדרונות ליד הגבים מצאנו ריכוז של ריבסים פורחים.

ריבס המדבר פורח במדרונות נחל כביר - צילם: דני פורגס
 Desert Rhubarb in blossom in Nahal Kabir - by Dani Porges
בהמשך הנחל הופך לקניון רחב ומבהיק בלובנו. בצידי הנחל בנויות מטמורות רבות שנשתמרו יפה.

מטמורות בצידי נחל כביר. Beduin storage places in Nahal Kabir
From Teresh Shkdim Elizur Eliav Kabir 12 13 Feb 2010

הגענו לגב כביר המלא על גדותיו ועלינו לגדה המזרחית למאגורת כביר המלאה.

גב כביר. Kabir waterhole

למאגורה מערכת איסוף מים מרשימה בגודלה שהשתמרה יפה. בגדה שממול זיהינו מאגורה נוספת עם מערכת איסוף מים ברורה. משם עלינו מזרחה בשביל עתיק לאורך תעלת האיסןף הצפונית לאוכף ובראשו בית קברות בידואי. האוכף מוביל לעמק רחב ידיים וירוק מצמחיה ובו שיחי רותם וקרקש ושרידי מבנים רביםושרידי חקלאות עתיקה. בדרום מזרח העמק מאגורת מים גדולה מלאה עד חציה. מן המאגורה עלינו מזרחה בנאקב עתיק לאוכף שמעליה והמשכנו מן האוכף דרומה לאורך ערוץ עד לאוכף נוסף היורד לנחל ניצנה ומשם לבור חמת שעל כביש 171.